Hibakód olvasás házilag


elm-327-tipusok

Egyre több cég és weboldal hirdet olcsó hibakód olvasókat.

„Olvasd és töröld ki a hibakódot egyszerűen, otthon, szakember segítsége nélkül!”

Hangzik szinte minden hirdetésben a csalogató szlogen. És valóban csak pár ezer forintba kerül egy ilyen kütyü, mellyel ezt meg is lehet tenni. A legnépszerűbb OBD olvasó az ELM327.

Több hátulütője is lehet annak, ha ezt a műveletet házilag végezzük el. Először is szeretném leszögezni a kételkedők kedvéért, nem attól félek, hogy ezeknek a kütyüknek az elterjedésével nekem majd kevesebb munkám lesz. Inkább az ellen szeretnék elérni, hogy a laikus autótulajdonosok ne dobjanak ki feleslegesen pénzt az ablakon.

Sajnos nagyon sok önjelölt autószerelő, villamossági szerelő és egyéb autóhoz értő ember van. Igaz ez más szakmákra is de én most az autónál maradok.

Érvek az ilyen olcsó kütyük mellett:

Hibakód olvasást, törlést és motor paramétereket figyelhetünk meg egy ilyen kiolvasóval házilag.
Aztán itt véget is ért a dolgok pozitív felsorolása.

Hátrányok:

Ezek az olcsó kütyük általában csak a motorvezérlőt olvassák, ha valamelyik másik rendszer hibásodik meg (ABS, klíma, légzsák) akkor ezentúl is autószervizbe kell vinni az autónkat.

A készülék eladói azt sugallják a vevőknek, hogy olvassák és töröljék a hibákat. Mintha ezzel azt mondanák, hogy azokkal a hibákkal nem is kell foglalkozni, ami a vezérlő egységben van, az felesleges, lehet nyugodtan törölni. És az egyik legnagyobb hibát itt véti a laikus önjelölt szerelő. A vezérlő egységekben ha minden jól működik, akkor nem tárolódik el hibakód. A gyújtás ráadásakor minden vezérlő egység lefuttat egy tesztet, melynek során megvizsgálja, hogy a rácsatlakoztatott érzékelők és vezérlő elemek megvannak-e. Ezután a jeladóktól érkező villamos jeleket dolgozza fel. Ha az önteszt vagy a működés során nem megfelelő értéket kap a vezérlőegység, akkor kerül beírásra a hibakód és a hibakörülmények.

Tehát ha hiba tárolódik el egy vezérlő egységben, azon nem lehet csak úgy átlépni, kitörölni, mintha semmi se történt volna. Meg kell vizsgálni, akkor is az autót, ha csak időszakos hibáról van szó, hiszen, ami egyszer előfordult az előfordulhat másodjára is. Azon sem szabad átlépni, hogy egy időszakos hiba előbb vagy utóbb állandó hibába megy át, mert az az alkatrész, ami rosszalkodik hamarosan végleg tönkremegy.

A másik nagy hibát akkor véti a laikus, amikor úgy gondolja, hogy neki nem kell szakember, majd ő megoldja. Kiolvassa a hibát az emberünk, kap egy hibakódot és hozzá egy leírást. Ezek alapján úgy gondolja, hogy kicseréli azt az alkatrészt, amit a hibakód olvasó írt és majd megjavul az autó. Az esetek elég nagy hányadában ez a módszer nem jön be. Tévhit, hogy a vezérlő egység megmondja, hogy melyik alkatrészt cseréljük ki. A vezérlő egységek villamos jeleket vizsgálnak és ha olyan értéket kapnak, ami eltér a beprogramozott normális értéktől, akkor hibát jeleznek. De egy villamos jel mennyisége és minősége sok mindenen múlik. Hibás jelet okozhat egy rossz csatlakozó, szakadt, vagy zárlatos vezeték. Mechanikai hiba, vagy egy másik villamos alkatrész meghibásodása is beírhat olyan hibát amelynek látszólag köze sincs a valódi hibához.

A hibakód olvasás tehát csak egy útmutató, hogy merre induljon el az ember. Minden esetben műszerrel mérni kell, hogy kiderítsük a hiba valódi okát. Fel kell deríteni azt is, hogy ha meghibásodik egy alkatrész, akkor az mitől hibásodott meg. Hiszen ha csak alkatrészt cserélünk és semmi mást nem csinálunk, akkor megvan az esély arra, hogy az az alkatrész ismét tönkremegy, vagy nem fog megfelelően működni. Az ilyen belemélyedős, részletes hibakeresést hívják diagnosztikának. A diagnosztika nem egy-két órás munka. Nagyon ritka esetben van meg pár óra alatt a hiba. Főleg ha rejtett hibáról beszélünk. Van hogy napokig is eltarthat, mire rájön az ember hogy mi a baj. Ez az a része az autójavításnak, amit nem lehet megfizetni. Ez az a része, amiért nagyon sok pénzt szoktak kérni, de még így is veszteséges. Az ügyfél meg nem érti, hogy miért kérnek el több tízezret diagnosztikára. Ha valaki lelkiismeretesen csinálja a diagnosztikát (másképp nem is lehet, mert akkor az már nem diagnosztika), akkor a sok munkaórába kerül.

A legtöbb szerelő nem végez diagnosztikát, hanem csak alkatrészt cserél. Kiolvassa a hibakódot és alkatrészt cserél. Majd mikor nem javul meg az autó, másik alkatrészt cserél. Ez az ügyfelek lehúzásához vezet. Ami lehet, hogy nem szándékos, hanem inkább a szakértelem hiánya és a lustaság kombinációja okozza.

Tévhit, hogy a diagnosztikához elég egy hibakód olvasó. Ezen kívül szükség van legalább egy pontos megbízható multiméterre, oszcilloszkópra, különböző nyomásmérőkre (kompressziómérő, üzemanyag nyomás mérő, olajnyomás mérő, turbó feltöltő mérő, vákuummérő), esetlegesen függvénygenerátorra. Speciális szerszámokra és mérőeszközökre, melyekkel mechanikai méréseket és beállításokat végezhetünk. Nem utolsó sorban szükség van kapcsolási rajzra, szerviz dokumentációra is, hogy tudjuk milyen értéket is kell mérni egy adott szenzoron. És persze kell kitartás és szaktudás is.