Furfangos akkumulátor lemerülés


multicar_fumo_carrier

Adott egy kisteherautó, esetünkben Multicar Fumo. Az utóbbi időben többször is előfordult, hogy lemerült az akkumulátora, és csak rásegítéssel (bikázással) volt hajlandó elindulni.

Először mindig emberi hibára gyanakodik az ember, hogy például bekapcsolva felejtettek egy villamos fogyasztót. Ugyanis vizsgálva az autót, az akkumulátor jó, töltés jó, semmi nem fogyaszt, aminek nem kell. Néhány ilyen alkalom után az akkumulátor is megadta magát. A probléma viszont akkumulátor csere után is megmaradt, igaz nem túl gyakran, csak időközönként, talán hetente egyszer csinálta. Aztán egy napon megint nem indult. Szokásos bikázás, nem indul. Töltőre raktuk a jármű akkumulátorát, de ez sem segített. Kezdtük azt hinni, hogy ez az akkumulátor is felmondta a szolgálatot.

Ideiglenesen egy másik akkumulátort kötöttünk be, de az sem indította el, csak lemerült. Furcsa volt, hogy indítózás közben az akkumulátor feszültsége nagyon leesett. Önindító hiba lenne? De az nem magyarázza, hogy állásában miért merült le. Aztán ahogy kötözgettem az akkumulátor kábeleket egy halk sercegő hangot hallottunk. Aztán megint. És ahogy megmozdítottam az akkumulátor kábeleit, akkor ismét.  Gyorsan lekaptam az akkumulátor kábeleit. Átvizsgálva azokat meg is lett a hiba.

Ahogy az alvázban eltűntek a kábelek, a pozitív, és a negatív akkumulátor kábel összeért. A rázkódástól kidörzsölődött és ez merítette le az akkumulátort. Bikázni és tölteni is ezért nem lehetett, mert összeért ez a két kábel.

A kábelek helyett újat gyártottunk, de más fele vezettük el őket, hogy ne érjenek össze. Sajnos azt kell mondanom, hogy a Multicar tervezői nem nagyon erőltették meg magukat, a tekintetben, hogy megbízható autót csináljanak. Ez a történek végződhetett volna rosszabbul is, ha mondjuk teljesen zárlatba megy a két kábel és kigyullad az autó. Számtalan esetben előfordul, hogy tervezési, gyártási hiba miatt hibásodik meg a jármű. Ezt szokták gyári hibának nevezni. Utólagos átalakítással javíthatunk ezeken.