Szemtelenül átverhetnek jármű vásárláskor és szervizben


serult serulesmentes auto

Munkám során nagyon sokszor találkozom olyan gépjárművel, amiről a tulajdonosa azt gondolja, hogy nagyon jó állapotban, hibátlanul vette meg. A naiv gyanútlan vevőket azonban nagyon sokszor átverik az eladók, de főleg a kereskedők. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy nem nézetik át a járművet egy hozzá értő szakemberrel, vagy jobb esetben szervizben.

Attól hogy valaki látott már autót, még nem lesz szakember és szakértő. Az internetes fórumokra, csoportokba beírogató emberek többsége sem szakember, és nagyon sokszor csak félrevezető információkat kapunk tőlük. A márkaszerviz gépjármű ellenőrzés szempontjából egy jó megoldás. Például egy Mercedes járművet, hol máshol ismernének a legjobban, mint egy Mercedes szervizben.

Az autó törött, sérült, vagy több autóból csinálnak egyet

A legtöbb esetben az eladó azt titkolja el, hogy az autó korábban sérült, törött volt és javítva lett. Egy kis koccanás, lökhárító sérülés, vagy kisebb horpadás, miatt az autó nem veszít az értékéből, megbízhatóságából, használhatóságából, mert egy külső elem cseréje vagy javítása eredeti állapotba hozhatja a járművet. De amikor már a légzsák is aktivizálódik, rosszabb esetben fejre áll az autó, vagy az alváz, karosszéria felét cseréni kell (ilyen is van), már egyáltalán nem olyan kis hiba. Vannak nagyon ügyes karosszéria lakatosok és festők ez nem vitás, de gyári minőséget senki nem tud csinálni. Pontosan ezért veszít az értékéből egy törött autó, mivel az már soha nem lesz olyan, mint újkorában. Ha jól és lelkiismeretesen dolgoztak a sérült autó kijavításán, akkor az a használhatóságából és megbízhatóságából nem veszít, de ez a fajta munka nagyon időigényes és drága, amire a legtöbb autó tulajnak nincs pénze és a biztosító sem fedezi a kárt.

Valami nem működik, vagy nem úgy működik ahogy kellene

Aztán van olyan eset is, amikor az autónak valamely funkciója nem működik. Ezt valahogy elrejtik, kikapcsolják, azt hazudják, hogy annak úgy kell működni, vagy pedig azt az autó nem is tudja. Ha hiba jelző lámpa jelez, akkor azt kiveszik, letakarják, kikapcsolják. Rendszerint ezzel nagyon drága, százezres-milliós nagyságrendbe eső hibát próbálnak eltitkolni.

Lelombozó igazság

Egy kicsit én is rosszul érzem magam, mikor a büszke autó tulajdonossal közlöm, hogy ez az autó márpedig sérült volt, vagy valami nagy javításon esett át, amiről nem tudnak, rosszabb esetben teljesen át van alakítva az autó.

Ezek a dolgok mégis hogyan kerülnek felszínre?

A legtöbb esetben nincs szükség semmiféle kutakodásra az autó előéletében. Bejön egy hibával, az meg van javítva és távozik. Néhányszor azonban belefutok olyanba, hogy a járműhöz rendelt alkatrész nem hozzávaló. Előfordult már, hogy rajzot kerestem az autóhoz és sehogy sem stimmeltek a vezetékszínek és a csatlakozó bekötések. Ilyenkor általában az alvázszám lekérdezése után kiderült, hogy az eredeti autóhoz képest módosítottak valamit az autón.

Például egyszer javítottam egy BMW-t, melyről a tulaj büszkén ecsetelte, hogy nem rég vásárolta és milyen jól járt vele. Pusztán egy apró elektronikai hibával hozták. Rajzot kellett keresnem hozzá. A forgalmi alapján keresgéltem, de amit találtam az sehogy sem stimmelt a kocsihoz. Végül ellenőriztem alvázszám szerint a járművet. Kiderült, hogy az autónak az alvázszám szerint más a színe, az évjárata és más motor is való bele, mint ami a kocsiban és a forgalmiban volt. Amikor a tulajt kérdeztem erről és elmondtam neki a turpisságot nagyon lelombozódott, hogy egy összetákolt autót sikerült vennie.

Vagy egy másik esetben szintén büszke tulaj hozta a kocsiját átvizsgálásra, kisebb javításra. Abban a tudatban volt hogy egy sérülésmentes autót sikerült vásárolnia. Azonban hibakód olvasás során kiderült, hogy a jobb oldalán aktivizálódtak az ütközés szenzorok, a légzsákok, az ajtók is le voltak valószínű szerelve, tehát javították. Mindez csak úgy derülhetett ki, hogy a szerviz ahol javították, nem törődött a hibakódok törlésével.

De volt olyan esetem, mikor a frissen vásárolt autónak világított a légzsák lámpája. Az eladó kidumálta, hogy kontakt hiba miatt. Azonban kiderült, hogy az összes légzsák el volt „durranva” és nem lesz olcsó a javítás sem. Ebből pedig értelemszerűen az következik, hogy sérült és javított autót vett az illető abban a hiszemben, hogy sérülésmentes.

A kontár szerelők

A legnagyobb kárt ők okozzák, mind az autóknak, mind a tulajoknak. Mert vagy nem csinálják meg a javítást szervizt, amit elvállalnak, vagy a hozzá nem értéssel még nagyobb kárt okoznak. Mindezek mellett jól le is húzzák az ügyfelet pénzzel. Nagyon sokszor előfordul, hogy olyanok is szerelnek autót, akik nem látják át annak működését. Nem látják a logikai összefüggéseket, hogy mi miért megy tönkre egy adott autóban. Kicserélik az alkatrészt, de azt már nem keresik meg, hogy miért ment az tönkre. Ilyen esetben igazából csak látatlanba cserélgetnek alkatrészeket a probléma mégsem, vagy csak részlegesen oldódik meg. Az ügyfél pedig panaszkodik, hogy mennyi pénzt ott hagyott már más szervizekben és még mindig nem jó az autója. És amikor kiderül, hogy szinte filléres hibáról van szó, akkor joggal dühös az autó tulaja.

Sajnos nincs idő megkeresni a hibát

Nem a szervizt akarom ezzel védeni, de nagyon sok helyen az a helyzet, hogy minden munkát bevállalnak, ami jön, ezzel túlvállalva magukat. Vannak olyan hibák, amik hosszadalmasabb hibakeresést igényelnek. És erre egy szervizben nincs idő, mert az nem hoz pénzt. Néha előfordul, hogy a befektetett idő soha nem térül meg, mert azt az időt senki nem fogja tudni kifizetni. Hibakeresés helyett, találomra cserélgetnek alkatrészeket, hátha megjavul. Ha bejön, akkor mindenki örül, ha nem akkor csak a szerviz, mert őt kifizetik, rosszul nem jár. A legtöbb tulaj, meg úgy sem fog visszamenni, inkább keres másik szerelőt, vagy szervizt.

A legocsmányabb dolog ebben a kategóriában, amikor az derül ki, hogy az állítólagos alkatrészt ki sem cserélték, vagy épp újnak hazudták és egy bontott van beépítve, de az új alkatrész árában, és persze az sem működik, mert a bontott alkatrésznél semmi garancia nincs arra, hogy az jó is.

Mit tehet egy laikus ember, hogy ne bukjon túl nagyot?

  • Először is el kell dönteni, hogy miért is veszünk autót és mit is várunk tőle. Munkaeszköz lesz, hogy eljussunk vele A-ból B-be, vagy ritkaságot keresünk, mert nem szeretnénk, hogy hasonló kocsi jöjjön velünk szembe. Tudnunk kell, hogy mennyit és milyen körülmények között fogjuk használni a járművet, ez határozza meg majd, rövid és hosszú távon mennyit fogunk az az autónkra költeni.
  • Autóvásárláskor, főleg amikor nagyobb összeget ad ki valaki autóért alaposan járja körbe a márkát. Ismerje meg a típushibáit, azt hogy annak az autónak a fenntartása, szervizköltsége mennyibe fog kerülni majd havonta, évente, ötévente.
  • Alvázszám alapján le lehet kérdezni a jármű előéletét, hogy hány gazdája volt, volt e bejegyzett sérülése, balesete, és a műszaki vizsgakor rögzített kilométeróra állások is láthatóak. Amennyiben ez a történet merőben elér az eladó történetétől, akkor szintén tovább kell állni. Persze én itt csak arra gondolok, hogy ha az eladó azt állítja nem volt törött az autó, de a rendszer pedig azt mutatja, hogy még az ő tulajdonviszonya alatt sérült, akkor valószínű nem mond igazat. Mindenki csak azért vállalhat felelősséget, amit ő követett el. Lehet hogy ő is jóhiszemű volt és őt is átverték, ha nem ő az első tulaj.
  • A szerelem vak – szokták mondogatni. Sokan beleszeretnek egy autóba és a rózsaszín köd miatt nem látják annak hibáit. Ezt nem szabad.
  • Vásárlás előtt át kell nézetni az autót. Keresni kell egy márkához értő szervizt, vagy szerelőt amelyikben, akiben megbízunk és át kell nézetni, hogy milyen állapotban van, mennyit is kell rá esetleg költeni. Ha erre nem hajlandó az eladó, ne is erőltessük a vásárlást. lesz majd olyan, aki erre hajlandó lesz. Ha ez nem lehetséges, mert a jármű nem mozoghat, akkor vigyünk magunkkal valakit, lehetőleg olyat, aki ért a márkához. Több szem többet lát. Főleg, hogy a másik ember kritikusabban fogja szemügyre venni, mert ő nem szeretett bele.
  • Számítsunk arra, hogy az autóra bizony költeni kell a vásárlás után. Ritka az az eladó aki végig rendesen, gondosan szervizelte a kocsit és becsületesen normális állapotban adja át. Ha nincs valamiféle dokumentált bizonyíték arra, hogy mikor volt utoljára szervizelve a kocsi, akkor néhány dolgot, mint az olajcsere, vezérlés csere, érdemes megejteni az autón. Ennek költségét a vásárlásba kalkuláljuk bele.
  • Ha megvan hogy milyen márkát és típust szeretnénk, akkor vegyük a fáradságot és nézzünk meg minél több autót, hogy legyen összehasonlítási alapunk. Így látni fogjuk, hogy egy adott ár-állapot kategóriában mire is kell számítanunk.
  • Mindig elhangzik, hogy ne kilométeróra állás alapján vegyünk autót, hanem állapot alapján. Egy kevés kilométert futott autó is lehet leharcolt, de egy sokat futott autó is lehet jobb állapotban, ha az végig karban volt tartva.
  • Habár jó támpont ha van dokumentáció a jármű szervizeléséről (szervizkönyv, számlák, munkalapok), de manapság egyre trükkösebben az eladók és már hamisítanak mindent. Egy alapos átvizsgálás jobban igazolhatja, hogy karban volt-e tartva az autó.